De training
Van het uitzeten van de training tot het openen van de kleedkamers, van het ophalen van de kinderen tot het strikken van veters; bij een training van de voetbalschool van GVAV-Rapiditas komt veel kijken. Gezien het aantal teams (en dus aantal kinderen) is een strakke organisatie met veel trainers vereist. Het is flink puzzelen geweest met bijvoorbeeld veldindeling, (aantal) trainers en passende oefeningen om te komen tot een optimaal leerklimaat voor alle teams. Voorop bij de voetbalschool staat immers: ‘kwalitatieve trainingen waarbij de individuele aandacht en de ontwikkeling van het kind centraal staan’. Langzaam maar zeker hebben we hier steeds meer structuur in kunnen brengen. De groep trainers heeft zich daarom ook flink moeten ontwikkelen, als individu maar ook als team om de kinderen optimaal te kunnen bedienen.
Wat hebben de kinderen zoal geoefend?
We hebben de eerste seizoenshelft veel gewerkt aan de coördinatie en motorische vaardigheden van de kinderen. Deze vaardigheden vormen een fundament voor hun atletisch vermogen. Maar ook voor hun technische vaardigheden is een ontwikkelde lichaamsbeheersing nodig voor een verbeterde bal beheersing.
Hoe hebben we dit getraind?
Naast de verschillende loopoefeningen (denk aan de vele meters door de loopladders) zijn we bezig geweest met een aantal technische thema’s zoals afkappen en het maken van 1 vs. 1 frontale passeeracties. Tijdens deze tactische thema’s zijn we, vooral bij de oudere leeftijdsgroepen, verder gegaan met 2 tegen 2, 3 tegen 3 en zelfs 4 tegen 4 situaties. Hierbij hebben we zowel aanvallende als verdedigende principes geoefend; hoe sta je? Wanneer versnel je? Hoe kom je (samenwerkend) tot scoren? Dit hebben we met verschillende oefeningen steeds terug laten komen. De achterliggende gedachte hierbij is dat dit door de hersens geautomatiseerd word, en ze dit dus kunnen toepassen in wedstrijd situaties.
Lef tonen en groeimindset
De trainers van de voetbalschool hebben geweldig veel positieve ontwikkelingen gezien bij de kinderen. Motorische en technische vaardigheden zijn toegenomen, maar niet te vergeten: het (zelf)vertrouwen van de kinderen is gestegen. De kinderen hebben meer durf om bijvoorbeeld een passeeractie te maken, of om op doel te schieten: de kinderen beginnen meer lef te tonen.
Dit hebben we gestimuleerd door contact te maken met de kinderen, en positieve en ‘groeimindset’ gerichte coaching. Fouten maken mag! Zolang je er op de juiste manier mee omgaat, kan dit juist heel leerzaam zijn. Dit hebben een aantal kinderen erg goed eigen gemaakt op de trainingen.
Conclusie
Wat vergeet ik nog? Plezier! Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de kinderen in een plezierige omgeving lekker kunnen voetballen, want daar draait het natuurlijk om.
Sportieve groet!
Ook namens de trainers van GVAV-Rapiditas voetbalschool,
Coördinatoren Ruben en Rink
Wist u dat?
- Er maar liefst 18 teams hebben meegedaan aan de voetbalschool?
- Er maar liefst 18 trainers/leiders actief zijn bij de voetbalschool?
- Het succes van de voetbalschool hebben gevierd met een teamuitje bij het Indoor Soccer Centre?
- De GVAV-Rapiditas voetbalschool maar liefst 7 trainers begeleid voor hun stage?
- Kinderen doormiddel van de voetbalschool trainingen beter ingedeeld kunnen worden in een juiste en passende leeromgeving?
- Ons vorige verslag meer dan 3500x bekeken is?(!)